Sponsor in beeld: OCON sportmedische kliniek
Foto: Herman Zandhuis

De landelijke ontwikkelingen en maatregelen rondom corona hebben ook effect op OCON. Om beddencapaciteit, personeel en materialen zo efficiënt mogelijk in te zetten is de situatie al een aantal weken zo dat electieve ingrepen en niet-urgente poli afspraken niet kunnen doorgaan.

OCON Orthopedische en Sportmedische Kliniek werkt nauw samen met ziekenhuis ZGT in Almelo en Hengelo aan maatregelen die zich richten op het beperken van de impact van het Corona-virus. Er helpen inmiddels 44 van onze collega’s mee in ZGT op de Corona-afdeling en de IC-afdeling van ZGT. Ook worden er door OCON materialen en middelen uitgeleverd ter ondersteuning. Met deze ondersteuning kan OCON haar bijdrage leveren om samen de strijd tegen corona aan te gaan.

Ook is de sportkliniek van OCON momenteel helaas gesloten en alleen beschikbaar voor spoed.

Foto: Herman Zandhuis

Omdat het team van OCON het belangrijk vindt dat iedereen fit en gezond is en blijft, ook in deze crisis situatie, geeft sportarts Sanne Hesselink graag een aantal tips.

Regelmatige lichaamsbeweging stimuleert namelijk het immuunsysteem, is goed voor de conditie van hart en longen, houdt spieren, pezen en botten sterk en vermindert gevoelens van angst en stress.

We adviseren hierbij zoveel mogelijk de richtlijnen vanuit het RIVM aan te houden. Sport bij voorkeur alleen, maar met maximaal 2 personen in totaal. Houd minimaal 1,5 meter afstand en blijf binnen wanneer er klachten zijn van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten of verhoging of koorts. Heeft iemand van het huishouden koorts en/of benauwdheidsklachten? Blijf dan allemaal thuis tot iedereen weer volledig hersteld is. Op het internet zijn verschillende gevarieerde en leuke workouts te vinden die thuis gedaan kunnen worden. Kijk ook op sportzorg, Team NL en NOCNSF voor inspiratie. Juist deze periode kan je goed besteden om de basisvoorwaarden zoals de rompstabiliteit en/of reeds bekende zwakheden van het lichaam gericht te versterken. Bespreek dit altijd met je trainer of behandelend fysiotherapeut.

OCON, Sportmedische kliniek

Als er geen klachten zijn kan er ook in beperkte mate buiten gesport worden. Om de conditie op peil te houden zijn hardlopen en fietsen goede alternatieven. Bouw vooral het hardlopen langzaam op en wissel af met minder belastende sporten zoals fietsen. Mochten er pijntjes ontstaan neem deze dan altijd serieus en bespreek ze met de trainer / fysiotherapeut.

Train niet bij koorts, spierpijn en algeheel ziek zijn. Na een periode van koorts heeft het lichaam tijd nodig om volledig te herstellen. Begin pas weer met laag intensieve inspanning als je volledig hersteld bent en minimaal 24 uur klachten vrij. Bouw het sporten pas na 3 dagen weer langzaam op.

Het weer wordt beter en de temperatuur loopt langzaam weer op. Denk bij sporten in de zon ook aan het gebruik van zonnebrand. Zorg voor, tijdens en na de inspanning voor voldoende inname van vocht.

Sport je op dit moment minder dan in een normale trainingsweek, pas de inname van voedingsstoffen hier op aan om ongewenste gewichtstoename te voorkomen.

Tot slot, verminder de druk op de spoedeisende hulp en doe geen risicovolle sporten.

Voor meer informatie rondom de maatregelen van OCON, bezoek hun site.